Lakse houding kan belastingadviseur duur komen te staan |
Op 1 juli 2015 is het nieuwe Protocol AAFD (Aanmelding en Afdoening van Fiscale Delicten) ingegaan. Het protocol is erg aangescherpt en de belastingadviseur kan sneller dan ooit in aanraking komen met het strafrecht. Zelf bij het passief meewerken aan een fiscaal delict dreigt de gevarenzone al. Het strafrecht wordt niet langer als het uiterste middel gezien maar staat nu als instrument in verbinding met andere vormen van handhaving, toezicht en nalevingsbevordering. Het is duidelijk dat een belastingadviseur die actief meewerkt aan fraude in de risicosfeer zit, maar in het protocol is nu opgenomen dat het passief meewerken aan de fraude een wegingscriterium is. Het is dus zorg om goed op te blijven letten als adviseur, ga in de actiestand. Zoek dingen uit en vraag het na. De belastingadviseur heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en zal daar bewust mee moeten omgaan. Bron: taxlive.nl |
|
Thijs Peters: Het Z-woord, zelfstandigenaftrek is de nieuwe hypotheekrenteaftrek |
Morrelen aan de hypotheekrenteaftrek was jarenlang taboe in Den Haag. De partijen durfden hun vingers hier niet aan te branden, totdat de crisis toesloeg. De zelfstandigenaftrek dreigt dezelfde kant op te gaan, durft nou niemand in Den Haag zijn vingers hier aan te branden? Wat moet Nederland doen tegen de groeiende groep zelfstandige ondernemers? Voor volledige artikel zie website z24.nl |
Nieuwe arbeidersverklaring zzp'ers onder vuur |
Er heerst een angst voor de deregulering van de verklaring arbeidsrelaties voor zzp'ers, deze dreigt namelijk door te slaan in een overregulering aldus de werkgevers, Eerste Kamer en de zzp'ers zelf. Op 1 januari 2016 gaat de nieuwe wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie in. De wet bestrijdt schijnzelfstandigheid en stelt werkgevers aansprakelijk als er sprake is van een verkeerde arbeidsconstructie. Voor het volledige artikel zie website NRC |
Wat gaat er veranderen door de autobrief van het kabinet? |
Het kabinet heeft onlangs de autobrief II gepubliceerd. Deze brief omvat een aantal wijzigingen in de autobelastingen. Gedurende de periode 2017-2020 krijgt u in uw administratie te maken met deze aanpassingen. Het kabinet heeft er namelijk voor gekozen om de nieuwe regels geleidelijk in te voeren. Houd er rekening mee dat het rijden van een hybride leaseauto per 2017 flink duurder gaat worden. Wat zal er nog meer gaan veranderen in de autobelastingen?
Het primaire doel van de autobelastingen is de financiering van overheidsuitgaven. Een hiervan afgeleide doelstelling is het stimuleren van elektrisch rijden, door fiscale faciliteiten voor energiezuinige auto's. Hoe gaat het kabinet zijn doelstellingen realiseren? Werknemers die op eigen kosten in een auto rijden, krijgen te maken met een lagere motorrijtuigenbelasting. Deze belasting gaat gemiddeld met 2% omlaag. Dit geldt niet voor de zeer vervuilende dieselpersonenauto of dieselbestelauto. De zuinige personenauto's in het kleine en middensegment krijgen een nog lagere MRB-aanslag dan de gemiddelde 2%-verlaging. Elektrische auto's blijven vrijgesteld van de MRB. Hybride voertuigen gaat het kabinet straks al reguliere auto's behandelen. Voor de leaseauto of auto van de zaak gaat er flink wat veranderen. Momenteel zijn er vijf bijtellingstarieven (4%, 7%, 14%, 20% en 25%). Dit moeten er volgens de Autobrief in de loop van de tijd twee worden.
Er komt een algemeen bijtellingspercentage van 22% voor reguliere auto's van de zaak. Voor de elektrische voertuigen, die dus rijden op een batterij of op waterstof, blijft het percentage van 4% gehandhaafd. Dit percentage mag u echter alleen toepassen tot een catalogusprijs van €50.000. Daarboven geldt het gewone reguliere tarief van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden en op waterstof gaat deze berperking echter niet gelden. De rest van de nu geldende percentages gaat dus geleidelijk vervallen (zie tabel).
De belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM) krijgt een geleidelijke afbouw tot 2020 met gemiddeld 12%. Vooral bij de aanschaf van zuinige auto's zult u dit merken. Ook bij deze belasting gaan de hybride auto's straks (meer) betalen door de behandeling als reguliere auto. Voor de elektrische auto blijft ook hier de vrijstelling bestaan.
bron:FA Rendement, jaargang 16, nummer 9, september 2015 |
|
|
|
|