SKS Administratiekantoor
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2010 JoomlaWorks, a business unit of Nuevvo Webware Ltd.
Wat gaat er veranderen door de autobrief van het kabinet?
Wat gaat er veranderen door de autobrief van het kabinet?

Het kabinet heeft onlangs de autobrief II gepubliceerd. Deze brief omvat een aantal wijzigingen in de autobelastingen. Gedurende de periode 2017-2020 krijgt u in uw administratie te maken met deze aanpassingen. Het kabinet heeft er namelijk voor gekozen om de nieuwe regels geleidelijk in te voeren. Houd er rekening mee dat het rijden van een hybride leaseauto per 2017 flink duurder gaat worden. Wat zal er nog meer gaan veranderen in de autobelastingen?

Het primaire doel van de autobelastingen is de financiering van overheidsuitgaven. Een hiervan afgeleide doelstelling is het stimuleren van elektrisch rijden, door fiscale faciliteiten voor energiezuinige auto's. Hoe gaat het kabinet zijn doelstellingen realiseren? Werknemers die op eigen kosten in een auto rijden, krijgen te maken met een lagere motorrijtuigenbelasting. Deze belasting gaat gemiddeld met 2% omlaag. Dit geldt niet voor de zeer vervuilende dieselpersonenauto of dieselbestelauto. De zuinige personenauto's in het kleine en middensegment krijgen een nog lagere MRB-aanslag dan de gemiddelde 2%-verlaging. Elektrische auto's blijven vrijgesteld van de MRB. Hybride voertuigen gaat het kabinet straks al reguliere auto's behandelen. Voor de leaseauto of auto van de zaak gaat er flink wat veranderen. Momenteel zijn er vijf bijtellingstarieven (4%, 7%, 14%, 20% en 25%). Dit moeten er volgens de Autobrief in de loop van de tijd twee worden. 

Er komt een algemeen bijtellingspercentage van 22% voor reguliere auto's van de zaak. Voor de elektrische voertuigen, die dus rijden op een batterij of op waterstof, blijft het percentage van 4% gehandhaafd. Dit percentage mag u echter alleen toepassen tot een catalogusprijs van €50.000. Daarboven geldt het gewone reguliere tarief van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden en op waterstof gaat deze berperking echter niet gelden. De rest van de nu geldende percentages gaat dus geleidelijk vervallen (zie tabel).

De belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM) krijgt een geleidelijke afbouw tot 2020 met gemiddeld 12%. Vooral bij de aanschaf van zuinige auto's zult u dit merken. Ook bij deze belasting gaan de hybride auto's straks (meer) betalen door de behandeling als reguliere auto. Voor de elektrische auto blijft ook hier de vrijstelling bestaan. 

bron:FA Rendement, jaargang 16, nummer 9, september 2015